Friday, 15 January 2016

CADANGAN MENGEKALKAN PELAKSANAAN AP56 AKAUN KENA BAYAR (AKB) KERAJAAN PERSEKUTUAN

CADANGAN MENGEKALKAN PELAKSANAAN
AP56 AKAUN KENA BAYAR (AKB) KERAJAAN PERSEKUTUAN

1.0      Pengenalan

1.1.           Kertas ini dibentangkan sebagai pandangan supaya pelaksanaan Akaun Kena Bayar (AKB) Kerajaan Persekutuan  dikekalkan dalam menghadapi tranformasi Kerajaan ke Arah Perakaunan Akruan dari Perakaunan Tunai Ubahsuai.

1.2.           Kertas ini juga akan membincangkan secara umum tentang perbezaan pelaksanaan AP56 AKB dengan AP58(a) dalam Kerajaan Persekutuan. Adalah dicadangkan, kertas ini dapat membantu pembuat keputusan membuat keputusaan yang terbaik.



2.0    Definisi Konsep

2.1         AP 56 Akaun Kena Bayar

AP56 Akaun Kena Bayar (AKB) adalah suatu tempoh pembayaran selepas penghujung sesuatu tahun kewangan, di mana semua pembayaran berkaitan tanggungan bagi kerja yang telah dijalankan, barang-barang dan perkhidmatan yang diterima sehingga 31 Disember tahun kewangan tersebut boleh dibuat menggunakan peruntukan tahun kewangan itu. Konsep AKB ini dilaksanakan bagi tujuan membolehkan Kerajaan melakukan perbelanjaan sehingga ke tarikh akhir tempoh tahun kewangan semasa bagi mencapai objektif yang telah ditetapkan selaras dengan bajet yang telah diluluskan bagi sesuatu tahun kewangan.

2.2.        AP58(a)

AP58 (a) adalah pembayaran yang memerlukan kebenaran khas Akauntan Negara atau Akauntan Negeri/ Bendahari Negeri, di mana semua pembayaran berkaitan dengan pertanggungan-pertanggungan yang kena dibayar pada atau sebelum hujung tahun kewangan yang lama dibuat menggunakan peruntukan tahun kewangan semasa.

2.3.        Account Payble

Dalam istilah perakaunan, account payable  ertinya hutang atau kewajiban yang harus dibayar bagi pembeli ke atas suatu barang yang dibeli secara kredit atau sesuatu yang timbul kerana adanya transaksi yang mana seseorang atau syarikat berjanji akan memenuhi kewajipan membayar hutangnya di masa akan datang. Perbelanjaan ini diakrukan pada masa transaksi itu berlaku dan bukannya pada masa ianya dibayar. Dalam Bahasa Malaysia ianya dinamakan Akaun Belum Bayar.


3.0    LATAR BELAKANG

3.1         Mulai tahun 2014 hingga tahun 2015, Kementerian Kewangan telah memutuskan bahawa tiada tempoh Akaun Kena Bayar (AKB) bagi tahun tersebut. Ketiadaan tempoh AKB ini menyebabkan semua hutang atau tanggungan yang diterima sehingga 31 Disember tahun kewangan 2014 dibayar pada tahun kewangan 2015 menggunakan bajet tahun 2015 dan semua hutang atau tanggungan yang diterima sehingga 31 Disember tahun kewangan 2015 dibayar pada tahun kewangan 2016 menggunakan bajet tahun 2016 di bawah AP58(a).

3.2.        Sebelum ini, semua hutang atau tanggungan yang diterima sehingga 31 Disember tahun 2013 dibayar pada tahun kewangan 2014 menggunakan bajet tahun 2013 di bawah AP56 AKB. Ini adalah selaras dengan Prinsip Tunai Ubahsuai yang diamalkan oleh pihak Kerajaan Persekutuan sebelum ini dimana semua urus niaga terimaan dan bayaran Kerajaan diakaunkan mengikut asas tunai tetapi membenarkan pembayaran bagi bekalan dan perkhidmatan yang diterima sehingga 31 Disember sesuatu tahun kewangan dibuat dalam bulan Januari tahun kewangan berikutnya, tetapi menggunakan peruntukan tahun 31 Disember tahun perbelanjaan itu berlaku.

3.3.        Pelaksanaan pembayaran di bawah AP58(a) sebelum ini hanya melibatkan pembayaran yang memerlukan kebenaran khas Akauntan Negara di mana semua pembayaran berkaitan dengan pertangungan-pertanggungan yang kena dibayar pada atau sebelum hujung tahun kewangan yang lama dibuat menggunakan peruntukan tahun kewangan semasa. Pembayaran itu hanya boleh dipertimbangkan dengan syarat jabatan mempunyai baki peruntukan dalam tahun perbelanjaan itu kena bayar.

4.0    IMPLIKASI

4.1.        Ketiadaan tempoh AKB dalam tahun 2014 dan tahun 2015 memberikan implikasi yang besar kepada prestasi kewangan dan bajet Kerajaan seperti berikut:-

a.            Semua hutang atau tanggungan yang diterima sehingga 31 Disember tahun kewangan 2014 dan tahun kewangan 2015 dibayar pada tahun kewangan 2015 dan 2016  menggunakan bajet tahun 2015 dan 2016 dibawah AP 58 (a).

b.            Tempoh akhir pembayaran melalui sistem eSPKB atau secara manual kebiasaannya seminggu lebih awal dari tarikh hutang atau tanggungan sehingga 31 Disember tahun kewangan 2014 dan tahun kewangan 2015. Ini menyebabkan sejumlah besar tuntutan, bekalan atau perkhidmatan selepas itu dibayar dibawah AP58(a) kerana ketiadaan tempoh AKB.

4.2.           Kesan lebih besar ketiadaan tempoh AKB melibatkan pelaporan kewangan tahunan, apatah lagi bila pelaksanaan Perakaunan Akruan dilaksanakan pada tahun 2017 nanti:-


IMPLIKASI PELAKSANAAN AP 58(a) TANPA TEMPOH AKB  

PENYATA PENDAPATAN

KERAJAAN
                                        SWASTA

Tahun 2015                                         Tahun 2015 
 
Hasil                             xxxxx              Hasil                           xxxx
Tolak Belanja:                                     Tolak Belanja:
   Emolumen          xxx                             Emolumen            xxx
   Lain-lain              xx                            Lain-lain                   xx
   Sewa  Pejabat      -                              Sewa Pejabat          2j
Untung/ Rugi                 xxx               Untung/ Rugi                          xxx

4.3.           Ini kerana perbelajaan dalam Penyata Pendapatan Kerajaan hanya dicaj dalam tahun 2016 seperti catatan bergu berikut:-

KERAJAAN                                                    SWASTA

Tahun 2015 (Tiada Tempoh AKB)              Tahun 2015

               TIADA TRANSAKSI                                    Dt        Belanja Sewa  RM2j
                                                                                       Kt Account Payble   RM2j

   Tahun 2016 (Tiada Tempoh AKB)            Tahun 2016
   Dt        Belanja Sewa           RM 2j              Dt        Account Payble RM2j
               Kt  Tunai (AP58[a])              RM2j               Kt Tunai                   RM2j

4.4.           Perbezaan apabila ada tempoh AKB dalam tahun 2015 dapat diperjelaskan melibatkan pelaporan kewangan tahunan seperti berikut:-


IMPLIKASI PELAKSANAAN JIKA ADA TEMPOH AKB 

PENYATA PENDAPATAN

KERAJAAN
                                        SWASTA

Tahun 2015                                         Tahun 2015 
 
Hasil                             xxxxx              Hasil                                 xxxx
Tolak Belanja:                                     Tolak Belanja:
   Emolumen         xxx                             Emolumen              xxx
   Lain-lain              xx                             Lain-lain                   xx
   Sewa                     2j                             Sewa                         2j
Untung/ Rugi                 xxx               Untung/ Rugi                          xxx

4.5.           Ini kerana perbelajaan dalam Penyata Pendapatan Kerajaan telah dicaj dalam tahun 2015 seperti catatan bergu berikut:-

KERAJAAN                                                    SWASTA
Tahun 2015 (Ada Tempoh AKB)                 Tahun 2015

Dt           Belanja Sewa RM 2j                        Dt Belanja Sewa  RM2j
                           Kt AKB      RM2j                                Kt Account payble    RM2j

Tahun 2016 (Ada Tempoh AKB)                 Tahun 2016                                     
Dt           AKB    RM2j                                       Dt        Account Payble        RM2j
               Kt Tunai         RM2j                                      Kt       
Belanja Sewa   RM2j

4.6.           Perbelanjaan AKB Kerajaan adalah perbelanjaan tahun kewangan sebelum dan direkodkan sebagai perbelanjaan tahun sebelum. Ia bersamaan dengan konsep Account Payble yang dilaksanakan oleh pihak swasta.

4.7.           Manakala, AP 58 (a) adalah perbelanjaan tahun kewangan sebelum dan direkodkan sebagai perbelanjaan tahun berikutnya dan memerlukan kebenaran khas Akauntan Negara.

4.8.           Semakan terhadap Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan dan Pengurusan Kewangan Kementerian/ Jabatan Kerajaan Persekutuan menunjukkan jumlah pembayaran di bawah AP56 AKB dan AP58(a) pada tahun 2011,2012, 2013 dan 2014 seperti Jadual 1 dibawah:-


TAHUN
AP56 AKB
RM BILLION
AP58(a)
RM BILLION
2011
8.383
3.080
2012
9.946
2.997
2013
7.286
3.424
2014
Tiada tempoh AKB
2.896

Jadual 1: Pembayaran AP56 dan AP58(a)- Sumber Laporan Ketua Audit Negara

4.9.           Perbandingan pada tahun 2014 menunjukkan pengurangan bayaran di bawah AP58(a) walaupun tiada tempoh AP56 AKB. Perkara ini berlaku kerana kebanyakan bayaran kontrak yang dibilkan sehingga tarikh 31 Disember 2014 tetapi kontrak ini berpanjangan dan melibatkan peruntukan yang besar di mana sepatutnya menjadi AP56 AKB telah dibayar pada pertengahan bulan Disember 2014.


5.0      SYOR

5.1.        Saya mensyorkan AP56 AKB dikuatkuasakan semula pada penutupan akaun tahun 2017 atas sebab-sebab berikut:-

a.            Perbelanjaan AKB Kerajaan adalah perbelanjaan tahun kewangan sebelum dan direkodkan sebagai perbelanjaan tahun sebelum. Ia bersamaan dengan konsep Account Payble yang dilaksanakan oleh pihak swasta.

b.            Mengambil contoh AP56 AKB dan AP58(a) tahun 2013 di Jadual 1 di para 4.8, RM7.286 billion dan RM3.424 billion sebenarnya adalah  bersamaan dengan konsep Account Payble yang dilaksanakan oleh pihak swasta kerana kedua-duanya adalah perbelanjaan yang sepatutnya dicaj dalam tahun 2013, tetapi pembayarannya dibuat pada tahun 2014.

c.              Menuju transformasi Perakuan Akruan Kerajaan Persekutuan; adalah wajar apa-apa pembayaran yang berlaku atau wujud dalam tahun semasa dicaj dan diakaunkan pada tahun itu juga bagi menggambarkan perbelanjaan yang benar dan saksama setanding dengan perakaunan negara-negara maju lain di peringkat antarabangsa.


Oleh: Mrjayess11@Ay@Fadzli Hisyam
15 Januari 2016

No comments:

Post a Comment