TUJUAN
1. Kertas Cadangan ini adalah
bertujuan mencadangkan tatacara mengakaun Aset Dalam Pembinaan, Sumbangan
Kewangan Kerajaan Negeri & Persekutuan dan Sumbangan Kerajaan Tertunda
melibatkan aset yang dibiayai sama ada dari peruntukan Kerajaan Negeri atau
Kerajaan Persekutuan.
LATARBELAKANG
2. Beberapa istilah penting diperjelaskan
seperti berikut:-
2.1. Aset Dalam Pembinaan
“Aset Dalam
Pembinaan” bermaksud pembinaan atau projek yang akan diiktiraf
sebagai Aset Tetap apabila ia siap. Ia merupakan aset yang masih di dalam
pembinaan atau pembangunan aset yang masih dalam kemajuan sesuatu projek.
Lazimnya, sesuatu projek melibatkan aset mengambilmasa melebihi tempoh satu
tahun kewangan untuk disiapkan dan dinamakan Aset Dalam Pembinaan atau Aset
Dalam Kemajuan atau seumpamanya. Terdapat dua (2) keadaan bagi Aset Dalam
Pembinaan bagi PBT iaitu:-
a. Melibatkan
peruntukan PBT sendiri
b. Melibatkan
sumbangan atau peruntukan dari Kerajaan Negeri atau Kerajaan Persekutuan
2.2. Sumbangan atau Bantuan
Kerajaan Negeri atau Kerajaan Persekutuan
Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Persekutuan memberikan bantuan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)
bagi menjana ekonomi dan kemajuan negara dalam bentuk waran peruntukan dan
tunai. Terdapat dua (2) keadaan sumbangan atau peruntukan dari Kerajaan Negeri
atau Kerajaan Persekutuan iaitu:
a. Sumbangan
Kerajaan Berbentuk Waran Peruntukan
Dalam konteks PBT,
Sumbangan Kerajaan Berbentuk Waran Peruntukan adalah peruntukan projek
pembangunan yang lazimnya diberi oleh Kerajaan Persekutuan dalam bentuk Waran
Peruntukan. Waran Peruntukan adalah kebenaran berbelanja kepada PBT tanpa
melibatkan pergerakan tunai secara langsung kerana lazimnya pembayaran dibuat
oleh pihak ketiga iaitu Pejabat SUK Negeri atau Pejabat Pembangunan Negeri.
Terdapat dua (2) keadaan bagi sumbangan ini iaitu:-
i. Melibatkan
wujudnya aset/ hartamodal
ii. Tidak
melibatkan wujudnya aset/ hartamodal
b. Sumbangan
Kerajaan Berbentuk Tunai
Dalam konteks PBT, Sumbang Kerajaan Berbentuk Tunai
adalah peruntukan projek pembangunan yang diberikan sama ada oleh Kerajaan
Negeri atau Kerajaan Persekutuan dalam bentuk cek atau melalui pindahan akaun
secara elektronik (Electronic Funds Trasfer). Ianya melibatkan pergerakan tunai
secara langsung di Kumpulan Wang PBT. Lazimnya dinamakan “Sumbangan Amanah”
kerana peruntukan ini melibatkan tunai bersama sumbangan yang diamanahkan. Juga, terdapat dua (2) keadaan bagi sumbangan
ini iaitu:-
a. Melibatkan
wujudnya aset/ hartamodal
b. Tidak melibatkan wujudnya
aset/ hartamodal
2.3. Sumbangan Kerajaan
Tertunda (BKT)
“Sumbangan
Kerajaan Tertunda” bermaksud Sumbangan Kerajaan Berbentuk Waran Peruntukan atau
tunai tetapi hanya melibatkan jika wujudnya aset atau hartamodal daripada
sumbangan yang diberikan. “Tertunda” memberi maksud sumbangan ini
ditunda ke tahun berikutnya kerana aset tersebut belum siap sepenuhnya pada
tahun kewangan. Sumbangan Kerajaan ini ditunda berdasarkan kadar susutnilai
aset berkenaan dan rosotnilai dicaj di akaun belanja “Sumbangan Kerajaan
Tertunda Direalisasikan”. Lazimnya Sumbangan Kerajaan ini akan ditunda selama
mana jangkahayat aset berkenaan melalui rosotnilai.
3. ASAS-ASAS
PENGKELASAN PERAKAUNAN
3.1. Menurut MASB
31-Accounting For Goverment Grants And Disclosure Of Goverment Assistance;
apa-apa bantuan kerajaan sama ada berbentuk kewangan atau bukan kewangan
hendaklah dimasukkan sebagai modal atau pendapatan ketika ia diperolehi.
Terdapat dua (2) pendekatan yang boleh dilaksanakan iaitu:-
a. Pendekatan
Modal (Capital Approach)
b. Pendekatan
Pendapatan (Income Approach)
3.2. Dalam konteks PBT,
Pendekatan Modal (Capital Approach) bersesuaian bagi Sumbangan Kerajaan melibatkan
aset yang diterima dan dapat diselesaikan dalam tempoh kewangan semasa. Manakala, Pendekatan Pendapatan (Income
Approach) bersesuaian bagi Sumbangan Kerajaan melibatkan Aset Dalam Pembinaan
yang belum siap sepenuhnya pada tahun kewangan semasa.
3.3. Sumbangan Kerajaan yang
tidak melibatkan aset hanya boleh menggunakan Pendekatan Modal (Capital
Approach).
3.4. Manakala Aset Dalam
Pembinaan melalui peruntukan PBT itu sendiri, pengiktirafan aset diiktiraf dan
disusutnilaikan pada tahun kewangan penyiapan sesuatu aset.
4. CATATAN BERGU
4.1. Contoh Aset Dalam Pembinaan Melalui
Peruntukan PBT Sendiri
Pada 08 Januari 2010,
Majlis Perbandaran Q telah melantik Kontraktor Y untuk membina Dewan Serbaguna berjumlah
RM450,000.00 dalam kawasan PBT tersebut. Aset bangunan disusutnilai sebanyak 5%
setahun oleh Majlis Bandaraya Q. Pembayaran kerja-kerja tersebut telah telah
dibuat mengikut kemajuan kerja seperti berikut:-
i. 11 Mei 2010 25% Kerja-kerja Awal berjumlah RM112,500.00
ii. 04 Ogos 2010 45% Kemajuan Pembinaan
berjumlah RM90,000.00
iii.25 Nov 2010 75% Kemajuan Pembinaan berjumlah
RM135,000.00
iv. 03 Feb 2011 100% Projek Siap berjumlah RM112,500.00
Tahun 2010
11 Mei 2010 – Dt
Aset Dalam Pembinaan RM112,500
Kt
Tunai RM112,500
04 Ogos 2010 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM90,000
Kt
Tunai RM90,000
25 Nov 2010 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM135,000
Kt
Tunai RM135,000
31 Dis 2010 - Tiada
apa-apa perlakuan perakaunan
Tahun 2011
03 Feb 2011 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM112,500
Kt
Tunai RM112,500
Dt Aset Bangunan RM450,000
Kt Aset Dalam
Pembinaan RM450,000
31 Dis 2011- Dt
Susutnilai Bangunan RM22,500
Kt Aset Bangunan RM22,500
(RM450,000
x 5%)
4.2. Contoh Aset Dalam Pembinaan
Melalui Peruntukan Kerajaan Persekutuan (Income Approach)
Pada 08 Januari 2010,
Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan telah mengeluarkan waran peruntukan
berjumlah RM450,000.00 kepada Majlis Perbandaran Q untuk membina Dewan
Serbaguna dalam kawasan PBT tersebut. Aset bangunan disusutnilai sebanyak 5%
setahun oleh Majlis Bandaraya Q.Pembayaran kerja-kerja tersebut telah telah
dibuat oleh Pejabat SUK Negeri mengikut kemajuan kerja seperti berikut:-
i. 11 Mei 2010: 25% Kerja-kerja Awal berjumlah RM112,500.00
ii. 04 Ogos 2010: 45% Kemajuan Pembinaan
berjumlah RM90,000.00
iii. 25 Nov 2010: 75% Kemajuan Pembinaan berjumlah
RM135,000.00
iv. 03 Feb 2011: 100% Projek Siap berjumlah RM112,500.00
Tahun 2010
11 Mei 2010 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM112,500
Kt Sumbangan Kerajaan
Tertunda RM112,500
04 Ogos 2010 –Dt Aset Dalam Pembinaan RM90,000
Kt Sumbangan Kerajaan
Tertunda RM90,000
25 Nov 2010 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM135,000
Kt Sumbangan Kerajaan Tertunda RM135,000
31 Dis 2010 - Tiada
apa-apa perlakuan perakaunan
Tahun 2011
03 Feb 2011 – Dt Aset Dalam Pembinaan RM112,500
Kt Sumbangan Kerajaan
Tertunda RM112,500
31 Dis 2011- Dt Sumbangan Kerajaan Tertunda RM22,500
Kt Sumbangan Kerajaan
Tertunda RM22,500
Direalisasi
(RM450,000 x 5%)
Sumbangan Kerajaan
Tertunda Direalisasikan ini terus diakaunkan sebagai hasil sehingga ianya
selesai dirosotnilaikan.
4.3. Contoh Pendekatan Modal
(Capital Approach) Melalui
Peruntukan Kerajaan Persekutuan (Capital Approach)
Pada 08 Januari 2010,
Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan telah mengeluarkan waran peruntukan
berjumlah RM55,000.00 kepada Majlis Perbandaran Q untuk membeli Proton Arena
dan kelengkapan bagi kegunaan PBT tersebut untuk tujuan membasmi denggi. Kenderaan
tersebut telah dibeli pada 11 Februari 2010 dan pembayaran berjumlah
RM54,500.00 telah dilaksanakan oleh Pejabat Pembangunan Negeri kepada pembekal.
Aset kenderaan disusutnilai sebanyak 20% setahun oleh Majlis Bandaraya Q.
11 Feb 2010 – Dt Aset Kenderaan RM54,500
Kt Sumbangan Kerajaan RM54,500
31 Dis 2010- Dt
Susutnilai Kenderaan RM10,900
Kt Aset Kenderaan RM10,900
(RM55,500 x 20%)
4.4. Sumbangan Kerajaan Persekutuan
atau Kerajaan Negeri Berbentuk Tunai Tetapi Tidak Melibatkan Aset
Sumbangan Kerajaan Persekutuan
atau Kerajaan Negeri tetapi tidak melibatkan aset hanya boleh menggunakan
Pendekatan Modal (Capital Approach) dan dijelaskan seperti berikut:-
Pada 20 Mei 2010,
Kerajaan Negeri X telah mengeluarkan cek no BBMB 00007 melalui peruntukan
berjumlah RM280,000.00 kepada Majlis Daerah V untuk Peruntukan Wang Amanah
Penyelenggaraan Jalan Negeri (MARRIS). Pada
31 Oktober 2010, keseluruhan projek ini telah dibayar oleh majlis
berjumlah RM268,000.00.
20 Mei 2010 – Dt
Tunai RM280,000
Kt
Sumbangan Amanah RM280,000
31 Okt 2010 – Dt
Sumbangan Amanah RM268,000
Kt
Tunai RM268,000
Baki RM12,000.00
(RM280,000 – RM268,000) Sumbangan Amanah ini terus diakaunkan sehingga ianya selesai.
4.5. Sumbangan Kerajaan
Persekutuan atau Kerajaan Negeri Berbentuk Waran Peruntukan Tetapi Tidak Melibatkan Aset
Sumbangan Kerajaan
Persekutuan atau Kerajaan Negeri melalui Waran Peruntukan tetapi tidak
melibatkan aset hanya boleh menggunakan Pendekatan Modal (Capital Approach) dan
dijelaskan seperti berikut:-
Pada 20 Mei 2010,
Kerajaan Negeri X telah mengeluarkan melalui peruntukan peruntukan berjumlah
RM280,000.00 kepada Majlis Daerah V untuk Peruntukan Wang Amanah
Penyelenggaraan Longkang PBT. Pada 31
Oktober 2010, keseluruhan projek ini telah dibayar oleh Pejabat SUK Negeri
berjumlah RM268,000.00.
20 Mei 2010 – Dt Sumbangan
Kerajaan RM280,000
Kt Sumbangan Amanah RM280,000
31 Okt 2010 – Dt Sumbangan Amanah RM268,000
Kt Sumbangan Kerajaan RM268,000
Baki RM12,000.00
(RM280,000 – RM268,000) Sumbangan Amanah ini terus diakaunkan sehingga ianya
selesai.
5. PERLAKUAN PERAKAUNAN
5.1. Bagi Sumbangan Kerajaan yang
diterima dalam bentuk waran peruntukan yang pada asasnya tidak melibatkan
pergerakan tunai secara langsung kerana pembayaran projek dibayar oleh pihak
ketiga seperti Kerajaan Negeri atau Pejabat Pembangunan Negeri tetapi telah
mewujudkan aset/ hartamodal dan melebihi tempoh satu tahun kewangan untuk
disiapkan; PBT bolehlah:-
a.Mengiktirafkannya
sebagai Aset Dalam Pembinaan atau seumpamanya.
b. Menamakan
sumbangan kerajaan itu sebagai Sumbangan Kerajaan Tertunda atau
seumpamanya.
c. Hasil bantuan kerajaan
ini hendaklah direalisasikan berdasarkan kadar susutnilai aset yang berkenaan
selama mana jangkahayat aset berkenaan (kadar rosotnilai aset).
5.2. Bagi bantuan kerajaan yang
diterima dalam bentuk waran peruntukan yang pada asasnya tidak melibatkan pewujudan
aset/ hartamodal; PBT bolehlah:-
a. Menamakannya Sumbangan
Kerajaan itu sebagai Sumbangan Amanah atau sempamanya.
b. Tidak perlu
melakukan sebarang perlakuan perakaunan, atau
c. Membuat perlakuan perakaunan di para 4.5
selaras dengan MASB 31-Accounting For Goverment Grants And Disclosure Of
Goverment Assistance.
5.3. Bagi bantuan kerajaan yang
diterima dalam bentuk tunai yang pada asasnya melibatkan pergerakan tunai
secara langsung; Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Pahang hendaklah:-
a. Menamakannya sebagai
Sumbangan Amanah atau sempamanya.
b. Membuat perlakuan
perakaunan di para 4.4 selaras dengan MASB 31-Accounting For Goverment Grants
And Disclosure Of Goverment Assistance.
Nukilan;
Abe Nohara (Hima Wari’s husband)
18 Disember
2018 bersamaan
10 Rabiulakhir 1440 Hijrah
No comments:
Post a Comment